
Povedzte nám niečo o sebe.
Z matkinej strany je moja rodina pôvodom Farsi a Indická, zatiaľ čo otcova strana pochádza najmä z Bangladéša.
Moji starí rodičia z otcovej strany sa usadili v Spojenom kráľovstve v 50. rokoch, no taktiež cestovali po celom Blízkom východe a navštevovali posvätné islamské svätyne. Počas týchto ciest zbierali množstvo attarov a rôznych iných suvenírov.
Jedna z mojich najskorších spomienok je, ako som ako malý vošiel do ich izby, otvoril veľkú starožitnú dubovú skriňu… a ucítil očarujúcu, zvláštnu vôňu. Nanešťastie pre nich, tácka s attarmi a mukhallatmi bola na najnižšej poličke, takže som začal jeden po druhom otvárať a vylieval ich po celom dubovom pulte, a potom som tú olejovú spúšť rozmazal po celom tele. Povedať, že moji starí rodičia neboli nadšení, je slabé slovo! Dá sa povedať, že to bol môj prvý chemický experiment, ktorý vo mne prehĺbil záujem o vedu, najmä biológiu a chémiu.
Neskôr som vyštudoval biochemické inžinierstvo a potom som odišiel pracovať do retailového bankovníctva, aby som podporil rodinu, keďže moja mama bola v tom čase slobodná matka. Ďalších desať rokov som sa v banke doslova prebíjal, no neustále som hľadal niečo iné, najmä niečo súvisiace s mojou vášňou pre vedu. Aby som to zvládol, začal som si kupovať malé množstvá olejov a absolútov za to málo peňazí, čo som mal. Nosil som ich do práce a pozeral sa na ne pri svojom pokladničnom pulte počas krátkych prestávok, ktoré sme ako pokladníci dostávali. Tieto oleje mi prinášali aspoň kúsok pokoja a príčetnosti, aby som ten pracovný stres zvládol.
V posledných rokoch v banke som ochorel a musel som si vziať voľno, čo bolo síce vtedy náročné, ale nakoniec sa ukázalo ako požehnanie. Dostával som veľa antibiotík a imunosupresív, ktoré mi spôsobovali denné nevoľnosti. Po istom čase som zistil, že som bol nesprávne diagnostikovaný, takže som lieky vysadil a získal nový životný impulz. Ako keby sa mi zrazu zlepšil čuch aj chuť, a pamätám si, ako som raz ovoňal svoj obľúbený parfum a dokázal som v mysli vidieť, ako je zložený a vytvorený. Všetky tie momenty, keď som pri pulte ovoniaval jednotlivé oleje a izolované molekuly, sa mi zrazu vyplatili! Nevedomky som si budoval vedomosti, ktoré som teraz dokázal kedykoľvek vyvolať. Odvtedy, v roku 2012, som začal tvoriť svoju prvú kompozíciu – a zvyšok je história!
Čo vás inšpirovalo stať sa parfumerom? Aké sú vaše obľúbené parfémy a žánre? Ovplyvnil váš parfumérsky vývoj život v Londýne?
Vždy som chcel robiť niečo spojené s biochémiou, ale nevedel som presne čo, a parfémy som miloval už ako dieťa. Nikdy som však neuvažoval nad tým, že by som sa stal parfumérom. Myslel som si, že ak chcete byť profesionálnym parfumérom, musíte sa naučiť po francúzsky a študovať parfumérstvo vo Francúzsku, a že je to nesmierne náročné a elitárske. Po chorobe som si uvedomil, že musím nasledovať jemné smerovanie, ktoré mi život ukazoval. Stále som plánoval a bojoval proti prúdu času… a než som sa nazdal, čas sa minul a nič som nedosiahol. No pritom som predsa niečo dosahoval – každý deň bol lekciou trpezlivosti. Nakoniec som sa naučil uvoľniť, prestať bojovať proti prúdu a nechať sa ním viesť… a našťastie ma doviedol až sem!
Čo sa týka obľúbených parfumov, milujem klasické vône, najmä tie od Guerlainu a Caronu. Už veľmi dlho zbieram extrakty vyrobené pred 60. rokmi od značiek ako Guerlain, Caron, Lucien Lelong a ďalších. Niektorí ľudia zbierajú známky, knihy, hodinky či autá; ja zbieram vintage parfémy. Pre mňa je každý z týchto vzácnych flakónov ako cenný zväzok napísaný majstrom pred desaťročiami – treba ho pozorne študovať, no zároveň nosiť a užívať si ho. Môj najobľúbenejší parfum je Guerlain Djedi. Nikdy nezabudnem na prvýkrát, keď som ovoňal tento opojný elixír a aký účinok na mňa mal.
Môj najobľúbenejší žáner je chypre, pretože je taký komplexný a mnohovrstevnatý.

Kedy ste sa rozhodli začať predávať svoje parfémy? Čím sú výnimočné?
Svoje kompozície som začal vytvárať v roku 2013. Začiatkom roku 2014 som si uvedomil, že dopyt po mojej práci rastie, a tak som jednoducho pokračoval. V tom čase som mal malý obchod na eBayi, kde som predával vzácne kompozície známych značiek, a k objednávkam som zákazníkom pridával aj malé vzorky vlastnej tvorby. Výsledkom bolo, že sa mnohí zákazníci začali pýtať na tieto oleje – koľko stoja a či by som im ich mohol predať. Najskôr to bolo pár zákazníkov z USA, potom jeden milý človek menom Dorje vytvoril vlákno o mojej tvorbe na parfumérskom fóre Basenotes – a odtiaľ sa to rozšírilo ako požiar! To mi psychicky aj fyzicky dodalo obrovskú motiváciu, a tak som pokračoval. Napokon dopyt tak narástol, že som už nemusel pracovať v banke a mohol som sa naplno venovať svojej vášni.
Práve vďaka Basenotes som vtedy stretol svojho najlepšieho priateľa Nathana, ktorý sa stal mojím mentorom a starším bratom. Vďaka nemu som sa veľa naučil o výtvarnom umení a elegancii; veľmi pozitívne ovplyvnil môj život. Verím, že bez jeho múdrosti a láskavého vedenia by som nedosiahol toľko – ako parfumér, a predovšetkým ako človek. Každý deň ďakujem Bohu za všetky dobré a nádherné duše, ktoré mi skrížili cestu.
Prečo ste sa zamerali na attary?
Zameral som sa na attary, pretože som cítil, že sú najpresnejším spôsobom, ako sprostredkovať moju vnútornú psychiku. Intenzita olejov zodpovedala tomu, čo som mal v sebe, a vďaka tomu dokázala upokojiť moju dušu. Tiež som sa im venoval z čistej lojality k remeslu – práve oleje boli tým, čo mi zmenilo život k lepšiemu.
Sacred Scarab je parfum na alkoholovej báze. Je veľmi odlišný od attarov? Aké boli hlavné dizajnérske obavy?
Úprimne povedané, Sacred Scarab som navrhoval rovnako, ako bežne navrhujem svoje koncentrované parfumové oleje. Spočiatku som sa obával dynamiky, keďže médium je dosť odlišné. Nakoniec to však bolo len o úprave pomerov jednotlivých materiálov. V každej fáze tvorby som sa sústreďoval na jemné doladenie posolstva a príbehu, aby sa pri aplikácii rozprašovačom preniesli čo najpresnejšie.

Poďme sa porozprávať o Sacred Scarab, dobre? Pamätám si, že sme sa na začiatku bavili o vytvorení parfumu inšpirovaného staroegyptským parfumérstvom.
Áno, ak si dobre spomínam, a nakoniec sme sa zhodli na Sacred Scarab, keďže sme obaja pochopili, že s týmto tvorom sa dá preskúmať nesmierne veľa. Som fanúšikom egyptológie už od detstva – s vášňou som čítal o mumiách a ich hrobkách, odkedy som sa dozvedel o chlapčenskom kráľovi, faraónovi Tutanchamonovi. Tento projekt mi poskytol príležitosť ponoriť sa do tejto témy ešte hlbšie a naučiť sa oveľa viac o jednom z mojich najobľúbenejších predmetov!
Počas našej diskusie sme si uvedomili, že je dôležité vyrozprávať príbeh nielen o samotnom hmyze, ale aj o jeho prepojení so starým Egyptom – a nejako vytvoriť dokonalý kontrast. Posvätný chrobák vyzerá ako veľká, šťavnatá slivka, sedí na vrchu guľôčky z trusu, ktorú kotúľa do podzemného hniezda, kde kladie vajíčka. Kyphi sa po miesení taktiež formovalo do guličiek, pripomínajúcich trus – len s omnoho príjemnejšou vôňou! Našou ideou teda bolo: posvätný skarabeus na vrchu kyphi gule, kotúľajúci ju do podzemnej hrobky.
Ako by ste opísali túto vôňu? Niektorí hovoria, že má moderný úvod, ale základ je starobylý.
Moderný je dobrý spôsob, ako opísať prvú fázu, keďže modrý lotos je pre mnohých veľmi neobvyklý kvet. Len málokto mal tú česť zažiť jeho jemnú vôňu, a ešte menej ľudí pozná jeho esenciu. Sacred Scarab by som opísal ako moderný kvetinový chypre parfum, ale so starobylými koreňmi! Starobylými preto, že obsahuje moju rekreáciu kyphi – staroegyptského kadidla. Pri komponovaní Sacred Scarab som mal zámer vytvoriť čo najkráľovskejšiu kompozíciu, niečo, čo by hrdinsky nosila aj samotná Kleopatra… vôňu hodnú kráľovnej.
Čo je vlastne kyphi? Obsahuje ingrediencie bežné v parfumérstve? A ako funguje v Sacred Scarab?
Kyphi je staroegyptské kadidlo. Bolo tak preslávené, že o ňom písali aj starovekí Gréci a Rimania, ako napríklad Plínius Starší, a opisovali jeho rôzne účinky. V Egypte sa pálilo na náboženské a medicínske účely. Dokonca ho údajne žuli ako žuvačku! Bolo nesmierne populárne a existovalo veľa egyptských výrobcov, pričom každý mal trochu odlišný recept. Všetky však vychádzali z podobných ingrediencií v rôznych pomeroch: víno, med, hrozienka, kadidlo, myrha, galbanum, styrax, kasia, labdanum, benzoín, jalovec a cédrové drevo.
Pre tento vzácny projekt som vykonal množstvo výskumu rôznych kyphi receptúr v priebehu dejín, pričom som sa sústredil najmä na tie, ktoré zaznamenali samotní starí Egypťania. Čítal som rôzne literárne zdroje o tejto mystickej látke a zúčastnil som sa seminárov renomovanej egyptologičky Dory Goldsmith, ktorá, ako zázrakom, práve prednášala o staroegyptskej “vôňovej krajine” a kyphi!
Na základe seminárov, štúdia kyphi guličiek od uznávaných zdrojov a tvorby vlastných kyphi guličiek som získal dobré pochopenie toho, ako kyphi vlastne vonia. Čoskoro som si uvedomil, že aj keď sa vo víne používanom v kyphi predovšetkým miešali ingrediencie, zároveň poskytovalo sladkú ovocnú nótu prítomnú v kadidle. Z toho som vyvodil, že kyphi musí byť základným pilierom celej kompozície a že práve výrazná vínová sladkosť musí tvoriť jej chrbticu. Chcem poďakovať mojej dobrej priateľke Johanne Venables z NOT Perfumes, ktorá mi pomohla so získaním a štúdiom rôznych kyphi kadidiel a tiež mi umožnila ovoňať jej vlastné kyphi guličky – všetko to výrazne prispelo k celkovému výskumu.

V parfume sa nachádzajú aj aldehydy a modrý lotos. Môžete nám povedať, prečo ste si vybrali práve tieto dve ingrediencie?
Aldehydy som použil na vyjadrenie žiary a slnečného svetla, ktoré odrážajú horúce podnebie, v ktorom žije náš posvätný skarabeus. Citrusové materiály v parfume taktiež obsahujú aldehydy, no pridal som aj špecifické aldehydové molekuly, ktoré mali zosilniť ich synergický efekt. Vďaka tomu pôsobí kompozícia pri prvom nastriekaní mimoriadne jasne. Okrem toho bol posvätný skarabeus spájaný s božskou manifestáciou ranného slnka – Kheprim, ktorý podľa viery Egypťanov “kotúľal” slnečný disk ponad východný obzor na úsvite.
Modrý lotos som si vybral preto, že bol v starovekom Egypte nesmierne uctievaný. Po štúdiu veľmi vzácnych a drahých absolútov a esenciálnych olejov z modrého lotosu som si uvedomil, aký je pre tento projekt dokonalý. Mal presne tú vínnu nótu, ktorú som potreboval, aby som ju prepojil a kontrastoval s vínovou chrbticou kyphi. Úprimne musím poďakovať kolegovi parfumérovi Josephovi De Lappovi, ktorý mi úplne zadarmo poslal vzorky týchto super vzácnych absolútov a olejov, aby som ich mohol porovnať s tými, ktoré som zbieral roky. Vedel som, aké neuveriteľne drahé a vzácne tieto materiály sú, a preto som musel vytvoriť čo najpresnejšiu imitáciu modrého lotosu v celej jeho jemnej kráse.
Keď bol tento akord vytvorený a spojený so základom kyphi, potreboval som ho naozaj oživiť. Dosiahol som to predávkovaním peach lactonu, známeho aj ako gama-undekalakton, ktorý zvýraznil ovocný charakter oboch hlavných akordov a vytvoril bohatú slivkovú auru. Pre mňa posvätný skarabeus vyzerá ako zrelá, fialová slivka!
Neskôr som narazil na úžasný akademický článok, ktorý zdieľal môj priateľ Olivier Pierre David z Osmotéky – a náhodou bol o feromónoch skarabeov. To by samo o sebe bolo pozoruhodné, ale bolo tam aj niečo neuveriteľnejšie… článok uvádzal, že gama-undekalakton vylučujú skarabeusy ako pohlavný feromón! Úprimne, nemohol som tomu uveriť. Bolo to, akoby táto kompozícia zapadla absolútne dokonale – koncepčne aj doslova.
Čo vás čaká ďalej? Tuším, že máte pre nás vzrušujúce novinky.
Áno, presne tak – v septembri/októbri uvádzam vlastnú kolekciu sprejových kompozícií. A v blízkej budúcnosti aj mnoho ďalších zaujímavých projektov.
